Get Adobe Flash player

Кожна дитина з інвалідністю зможе навчатись у будь-якій школі (відео)

У 2012 році — одна, у 2016 — 116, а з 2017 кожна дитина з інвалідністю в області зможе навчатись у будь-якій школі. Чернігівщина стала одним із 5 регіонів-першопрохідців глобального впровадження інклюзивної освіти. Для чого і кому потрібна така освіта та історія мами, яка пішла на уроки…працювати асистентом до свого сина-школяра — далі в сюжеті.

 

Ірина Терещенко раніше працювала лаборантом  в лікарні у райцентрі.  Але потім довелось вчитись поєднувати роботу офіційну і мами дитини з особливими потребами. І Ірина, закінчивши заочно педагогічний виш, пішла працювати асистентом до свого сина, який навчається у звичайній школі за інклюзивною системою. «Інклюзивна» — це буквально «включена», коли дитина з інвалідністю навчається у звичайній школі, але за індивідуальною програмою і з поміччю асистента вчителя.

Ірина Терещенко, мама, асистент вчителя Менської гімназії: «Діма зараз перейшов в 6-й клас. В 2012 році, коли ми йшли в школу, в нас ще не було інклюзивної освіти. Я все одно вирішила, що ми будемо навчатись з усіма дітьми, і він був у класі, а я сиділа в коридорі під дверима. А потім з 2013 року ввели в нас інклюзивну освіту. Я в основному з ним на письмових уроках — мова, математика, бо важкувато йому, англійська і німецька мова — на цих уроках я йому допомагаю».

 

Ірина каже, попри всі труднощі, ні за що не змінила б своє рішення. Така її позиція і мами, і педпрацівника. Інклюзивна освіта потрібна.

Ірина Терещенко: «Якби ми були на індивідуальному навчанні, цього розвитку не було б. Не було б друзів у нього. Він би був закритим».

 

Раніше в українському законодавстві освіті дітей з інвалідністю відводилось декілька рядків і вони навчались в інтернатах або індивідуально вдома, фактично, знаходячись у закритому середовищі. А цьогоріч Верховна Рада ухвалила цілий закон про інклюзивну освіту. Чернігівщина стала одним із п’яти регіонів — учасників національного пілотного проекту, в яких дитина з особливими потребами зможе навчатись у будь-якій школі.

Людмила Зленко, завідуюча відділом інклюзивного навчання обласного інституту післядипломної педагогічної освіти: «Ми не перший рік працюємо за інклюзивною освітою — в 2012 році це був 1 клас і 1 учень, в цьому році було 116 дітей. Тепер всі школи будуть інклюзивними — не буде поняття інклюзивний клас, буде інклюзивна школа».

 

Ще навесні благодійний фонд Порошенка провів триденний тренінг «Інклюзивна освіта — рівень свідомості нації» для педагогів області з методик та прийомів інклюзивної освіти. На черговому триденному на цьому тижні завучів, класних керівників, асистентів вчителів та психологів навчають складати індивідуальну програму розвитку дитини, яка обов’язково має бути погоджена з батьками.

Наталія Романова, заступник голови облдержадміністрації: «Я переконана і звертаюсь до батьків — інклюзивна освіта — це найкращий шлях для тих діточок, у яких є невеликі проблеми, які суспільство повинно допомогти подолати».

 

Подолати на цьому шляху доведеться і цілком фізичні бар’єри — зробити школи архітектурно доступними для  особливих дітей. На це  будуть спрямовані не тільки загальнодержавні, а й обласні програми, кажуть в облдержадміністрації.

Наталія Романова, заступник голови облдержадміністрації: «Щоб будівлі були пристосовані для всіх дітей. Але це не тільки пандуси, туалети — так зване безбар’єрне середовище. У нас багато ментальних проблем в суспільстві. Ті ж діти з синдромом Дауна  — їм в Америці довіряють серйозну роботу, наприклад, в аеропортах робити розмітку — вони дуже відповідальні».